Y-sukupolven tapahtumaodotukset

Tapahtuma-alan viime vuosien kasvun myötä järjestäjät hakevat jatkuvasti uusia ideoita kuinka ällistyttää ja yllättää tapahtumien vieraat ja kävijät. Tehtävä on haastava, sillä tapahtumakävijöiden odotukset kasvavat eksponentiaalisesti. Budjetit eivät kuitenkaan aina seuraa samaa kasvukäyrää, joten innovatiivisuus nousee aivan uuteen asemaan.

Yhdysvalloissa toteutettujen tutkimusten mukaan milleniaalit (Y-sukupolvi) täyttävät jopa 35 % työvoimasta ja ovat samalla kasvava osuus tapahtumakävijöistä. Milleniaalit kaipaavat eri kokemuksia mitä tapahtumatrendit seurasivat vuosikymmen sitten. Itse tähän Y-sukupolveen kuuluvana olen kasvanut alati kehittyvän tekniikan parissa. Mikään ei tunnu tekniikan saralla yllättävän ja saumatonta toimivuutta kaipaa kaikessa. Teknologinen lukutaito on sukupolvella yksinkertaisesti korkeampi kuin edellisillä.

Verkostoituminen sekä kasvotusten että sosiaalisen median kautta tapahtumassa on tällä hetkellä pinnalla. Milleniaalit arvostavat aitoja kohtaamisia. Nämä kohtaamiset ja elämykset halutaan välittömästi jakaa. Kävijät kaipaavat tuoreita ja oivaltavia tapahtumakonsepteja, eivät kolkossa seminaarisalissa istumista.

Miten tapahtumatekniikka liittyy tähän kaikkeen? Moderni tekniikka on elämysten mahdollistaja. Lentävät ruokapöydät, suuret projisointipinnat ja AR-maailmat vaativat kaikki tapahtumatekniikan saumatonta toimivuutta. Tekniikka ei kuitenkaan saa viedä huomiota pois tilaisuuden viestistä, vaan tuotava huomaamattomasti avainasiat esiin. Oli kyseessä sitten Q2 tulosraportti tai ulkomainen huippupuhuja ei viestin toimittamisessa saa olla häiriötekijöitä.

Tapahtumatekniikka vastaa tarpeeseen ja kehittyy tällä hetkellä yhtä nopeasti kuin tapahtuma-alakin. Tekniikka antaa mahdollisuuden markkinoida paremmin, hallita vieraita tehokkaammin ja osallistaa yleisöä reaaliajassa. Milleniaalien toiveet ja tarpeet ajavat tapahtumatekijöitä luomaan suurempia ja elämyksellisempiä kokonaisuuksia. On mahdotonta sanoa millaisia tapahtumia luomme viiden vuoden päästä, mutta tällä hetkellä ala elää hyvin herkullista ja jännittävää aikaa.

 

Max Lapinsuo-Sylwén työskentelee Capital AV:lla asiakkuuspäällikkönä, vastaten asiakkuuksista ja keikkojen suunnittelusta.