Search
  • Miika Granholm

Stadin vanhin Y-tunnus?

Updated: 2 days ago

Koronakevät iski salakavalasti takavasemmalta ja asetti monet suomalaiset yritykset outoon tilanteeseen. Nyt, vielä usvan peitossa olevaan horisonttiin tuijottaessa, on hyvä katsoa hetki myös taaksepäin. Miten yhden miehen yrityksestä tuli yksi Suomen suurimmista tapahtumatekniikan toimittajista?

Capital AV:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Jaakko Peltomäki perusti yrityksensä vuosien 1991-1992 taitteessa. Kipinä tapahtumatekniikan parissa työskentelyyn kyti kuitenkin jo paljon aiemmin.

- Olin ollut 6 vuotiaasta asti mukana isäni keikoilla. Usein koulun jälkeen tein läksyjen sijaan johtoja. Tavallaan siis kasvoin alalle, Peltomäki sanoo.

Jaakko Peltomäki Oy:n yhtiöjärjestys kirjoitettiin joulukuussa 1991 ja edelleen käytössä oleva y-tunnus merkittiin yritysrekisteriin keväällä 1992.

- Ensimmäinen auto oli käytettynä hankittu Mitsubishi Pajero, kauhee ritsa. Puoli vuotta myöhemmin tuli toinen, jo vähän parempi.


Logistiikkaratkaisuja täydentämään hankittiin autojen oheen aktiivisen keikkailunsa tuolloin lopettaneen Kari Kuusamon suuri peräkärry. Orkesterilta oli jäänyt ylimääräiseksi myös äänentoisto, josta tuli peräkärrykaupan yhteydessä Jaakko Peltomäki Oy:n ensimmäinen PA.



- Alkuun oli pieni PA, kahdeksan lavapalaa ja 4-5 lamppua. Siitä se lähti, mutta aika lyhytaikainen oli se pienuuden vaihe.

Ensimmäinen vakituinen työntekijä, Tomppa, tuli taloon 90-luvun puolivälissä. Vuosituhannen vaihduttua ja Suomen siirryttyä euroon, oli palkkalistoille ilmestynyt muutamia muitakin nimiä. Liikevaihto kasvoi tasaiseen tahtiin ja perinteiset lamppujen polttimot alkoivat tehdä tilaa LED-teknologialle.



Capital AV nimi otettiin käyttöön Jaakko Peltomäki Oy:n aputoiminimenä vuonna 2013. Samoihin aikoihin yritys koki ehkä historiansa suurimman taitekohdan. 20 vuotta toiminta oli kehittynyt omalla painollaan ja saavuttanut vakiintuneilla toimintatavoilla lakipisteensä.

- Piti päättää, mihin suuntaan lähdetään ja miten.

Yritys muutti nykyisiin tiloihin Alppilaan, vanhat toimintamallit kyseenalaistettiin, tehtävänkuvia terävöitettiin ja niitä jaettiin uudella tavalla. Henkilöstön määrä kasvoi muutamasta henkilöstä lähelle nykyistä. Tänä päivänä Capital AV työllistää kymmenen täysipäiväisen työntekijän lisäksi useita kymmeniä freelance-työntekijöitä niin tuotannoissa kuin päivittäisessä toiminnassa.

Ensimmäiset LED-screen-palat ilmestyivät varastoon jo 2010.

- Silloin niitä oli ehkä 12m2 edestä.

Nykyään eri tarkkuuksisia screenejä löytyy yhteensä jo noin 500m2 eli parin suuren omakotitalon verran niin pinta-alassa kuin hinnassa mitattuna. Kaluston kehitys ja ajanmukaisuus on muutoinkin ollut yksi Capital AV:n toiminnan peruspilareista. Yritys oli mm. ensimmäisiä Shuren digitaalisen Axient-mikrofonijärjestelmän tilaaja Suomessa.

Kysyttäessä, mikä on muuttunut vuosien varrella, on vastaus selvä.

- Tapahtumatoimistot ja tapahtumatuottajat. Sellaisia ei juuri ollut silloin 90-luvulla eikä kauheasti vielä 2000 luvun alussakaan. Asiakas oli yleensä joko yritys suoraan tai joskus joku mainostoimisto siinä välissä.

Asiakassuhteiden muodostuminen on yleisesti kokenut muodon muutoksen vuosien varrella. Siinä, missä nykytrendinä on yhä useammin yhteistyökumppaneiden kilpailutus ja valinta projektikohtaisesti, luotiin ennen pitkät asiakassuhteet, jotka kestivät ja kestävät edelleen aikaa. Capital AV:n pisimmät, edelleen voimissaan olevat asiakassuhteet ovat peräisin yrityksen perustamisen ajoilta.



Jos on tapahtumien osto- ja suunnitteluprosessin ketju kokenut isojakin muutoksia, ovat muutokset itse tapahtumien kuvassa silmin nähden vähäisempiä. Videotykit ja valkokankaat on vaihtuneet LED-screeniin ja halogeenipolttimot LEDiin, mutta peruselementit, valo, ääni ja kuva ovat pysyneet samoina.

- Silloin on sovellettu. Meidän CyberHoisteja (ihmisten ja asioiden lennättämiseen ja liikuttamiseen millimetrien tarkkuudella tarkoitettu ripustusjärjestelmä) ja muita sen tyyppisiä juttuja on kyllä tehty jo silloisilla välineillä. Nykyinen järjestelmä on kuitenkin oikeasti suunniteltu kyseiseen käyttötarkoitukseen ja siksi myös huomattavasti tarkempi ja luotettavampi.

Kun nyt siirrytään kohti niin kutsuttua uutta normaalia, on toisaalta lohduttavaa ymmärtää, miten pysyvä ilmiö tapahtumat ja niiden peruselementit lopulta ovat. Ihmisten tarve kokoontua ja kokea kokemuksia, eivät hetken hiljaiselosta huolimatta häviä mihinkään. Lääkkeenä meneillään olevasta tilanteesta ulospääsyyn on se sama määrätietoinen tekeminen, jolla olemme sekä me että asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme päässeet aiemminkin erilaisten yksilöllisten ja yhteisöllisten haasteiden yli.



Blogin kirjoittaja Miika Granholm työskentelee Capital AV:lla asiakkuuspäällikkönä.


0 views

YHTEYS

Karjalankatu 2 C

00520 Helsinki

Y: 0890106-5

© 2020 - Capital AV

AVOINNA

Avoinna sopimuksen mukaan.

info@capitalav.fi

+358 (0) 9 6666 90

  • Grey Facebook Icon